DISKUSSION AV RESULTAT

1980 var det majoritet för att avveckla kärnkraften långsamt precis som eleverna på Lerums gymnasium tyckte, det var 51 procent av de som svarade på enkäten som ville ha en långsam avveckling och 1980 blev resultatet att linje 1 och 2 hade 58 procent majoritet. Resultatet på undersökningen jämfört med resultatet 1980 är inte stor skillnad, det handlar bara om en 7 procents skillnad. Till skillnad från årets val (2022) då moderaterna van hänger det inte ihop med resultatet på min enkät då majoriteten ville ha långsam avveckling medans valets vinnare moderaterna är för kärnkraft och anser att det är en viktig del av den svenska energiförsörjningen. Moderaterna enligt deras hemsida vill inte ha en långsam avveckling utan beskriver att Sverige skall ha ny kärnkraft inom 10 år. Dock är min enkät begränsad med ålder och antal deltagare vilket kan vara svårt att jämföra med ett val där hela sveriges befolkning deltagit. 

Enligt TV4 i artikeln “nya siffror: Så många svenskar vill ha mer kärnkraft” publicerad 11 januari 2023 vill 62 procent att det bör byggas fler kärnkraft. I TV4s enkät deltog ungefär 1000 personer. Andelen positiva till kärnkraften är betydligt stor skillnad jämfört med min enkät då fler ville avveckla kärnkraften. I TV4s enkät deltog dock blandade åldrar och i min var det endast ungdomar 18-19. Man hade kunnat argumentera att ungdomar är mindre positivt inställda till kärnkraft eller att det kan handla om okunskap om vad man egentligen tycker. 

En anmärkningsvärd sak är att 50 procent i undersökningen har svarat att de vill på lång sikt avveckla kärnkraften och 33 procent att Sverige inte på lång sikt ska avveckla kärnkraften. Men i frågan om Sverige bör satsa på kärnkraften har 35 procent svarat att Sverige ska satsa mer och 23 procent valt att satsa mindre. Det är alltså hälften av de som vill avveckla som har svarat annat än att satsa mindre. Detta kan bero på att många ungdomar är omedvetna om vad det innebär att avveckla eller inte riktigt vet var de står i frågan alls. Den slutsatsen jag kan dra från resultatet från enkäten är just att ungdomar inte har mycket kunskap om vad kärnkraft är och vart de står i frågan. Samt att den kunskap de saknar är vad uran betyder och vad det är. Jag ställde en fråga i enkäten som lyder ”Tycker du att uranbrytning skall tillåtas i Sverige?” där 10 procent svarade att de inte visste vad uranbrytning betydde och ytterligare 20 procent valde vet ej. Utifrån detta resultat är det klart för mig att många är osäkra på grundkunskapen om kärnkraft och att de därför kan vara svårt att bilda en egen åsikt och att man då kanske väljer utifrån vad andra tycker. 

Eleverna på gymnasiet har svarat att de får mest information från skolan vilket får mig att tänka att det möjligtvis är skolan som är sämre på att dela ut grundkunskapen om kärnkraft samt att partierna som var näst störst behöver bli bättre på att informera om kärnkraft. Eftersom utan grundkunskap är det inte konstigt att min enkät har blivit att vissa svar och resultat säger emot varandra.